going-to-america2017.reismee.nl

Eindelijk vaste wal

Vanmorgen weer eens de wekker gezet. Na twee dagen op zee was het tijd om aan wal te gaan.  We moesten vroeg op omdat we St Maarten naderde. Er lag nog een cruise schip voor ons die ook aanmeerde. Rond 9 uur konden we van boord. We besloten een taxi te nemen naar Soho Beach. Het verste punt waar we naar de landende vliegtuigen konden kijken. Spectaculair om te zien en zo dicht bij. Het strand was heel smal en tevens zeer steil. Binnen een meter stond je al tot je middel in het water. Ook bleek dat we er prima konden snorkelen. Fantastisch alsof je in een aquarium aan het zwemmen was. We hebben echt hele mooie vissen gezien. Een soort zebra visjes, een paars visje met een gele staart, zee egels en een zeester. En nog veel meer wat niet valt te beschrijven.

Na nog enkelen vliegtuigen binnen zien komen, en er zelf eentje over ons heen vertrok zijn we met de taxi weer terug gegaan richting Philipsburg, via het fort van Amsterdam. Als onze koning naar Sint Maarten komt, slaapt hij op fort Amsterdam. Moesten we even checken dus.

Fort Amsterdam stamt uit 1631. Er was ook niet veel van over. Er stonden nog wat oude kanonnen. Je had wel een fantastisch uitzicht over de zee. Moet vroeger wel een strategisch punt zijn geweest.

De weg werd vervolgd naar Philipsburg. Het stadje vlak bij de cruise terminal. Er waren een paar dingen die opvielen bij ons verblijf op St Maarten. Onderweg zag je nergens, maar dan ook nergens stoplichten. Bij elke mogelijke risico werd (daarom) getoeterd, of als er een collega taxichauffeur voorbij kwam.

Philipsburg was een aardig stadje met veel tax free winkels. Heel veel juweliers, drankwinkels en casino's. In een klein steegje vonden we het kleinste kroegje van de wereld. Nou daar was niets aan gelogen. De foto's spreken voor zich. Aan een soort net hingen allemaal bh's. Deze waren achtergelaten door diverse toeristen. Voor elke bh ging er 5 dollar naar het fonds tegen borstkanker. Toevallig had Leona haar bh bij haar voor eventueel na het zwemmen aan te doen. Deze hangt nu in de kleinste bar op Sint Maarten.

Rond 4 uur waren we terug op het schip, een fles rum van Sint Maarten voor 5 dollar en wat cola voor de mix rijker. Goedkoop dronken worden zei de verkoper nog. Morgen brengt het schip ons naar Puerto Rico. Rond 8 uur worden we daar verwacht aan te meren.